شاهین بخرم یا تارا

0

 تولید و عرضه اتومبیل‌های تمام ایرانی یا به بیان دیگر خودروهای ملی، از گذشته‌های دور تا به امروز با حواشی مختلفی همراه بوده است. نقص‌های مختلف طراحی، انبوه مشکلات نمونه‌های اولیه و در نهایت قیمت‌گذاری از جمله مواردی هستند که موجب عدم موفقیت کامل خودروهای ملی در بازار کشورمان می‌شوند. در این نوشتار نیز با پاسخگویی به این سوال که شاهین بخرم یا تارا قصد داریم به بررسی دو مورد از این خودروهای ملی بپردازیم و شما مخاطبین عزیز را با مزایا و معایب این دو سدان ایرانیزه آشنا کنیم.

سایپا شاهین و ایکو تارا دو سدان جدید خودروسازی ایران هستند که هرکدام از آن‌ها توسط یکی از غول های صنعت خودروسازی ایران به تولید می‌رسند. با توجه به تنوع نه چندان بالای بازار خودرو ایران و محدودیت‌های مختلفی که در زمینه خرید اتومبیل برای مصرف‌کنندگان وجود دارد، این دو خودرو ملی اکنون گزینه خرید مشتریان بسیاری را تشکیل داده‌اند. در ادامه نگاهی به هر دو خودرو خواهیم داشت و سایپا شاهین را در مقایسه با ایکو تارا قرار خواهیم داد. نهایتا در پایان مقاله سایپا شاهین بخرم یا تارا نیز برنده این رقابت معرفی می‌شود، برنده‌ای که برد آن در شرایط فعلی قطعی نخواهد بود و ممکن است در آینده نزدیک شاهد تغییر شرایط به نفع یکی از گزینه‌ها باشیم.

سایپا شاهین

سایپا شاهین
سایپا شاهین

سایپا شاهین یکی از خبرسازترین محصولات سایپا در دهه گذشته بوده است. این خودرو ملی براساس پلتفرم تویوتا یاریس طراحی شد و در ابتدا موتور 1.65 برلیانس برای آن در نظر گرفته شده بود. این ترکیب بی‌نقص به نظر می‌رسید اما خروج دوباره خودروسازان بین‌المللی از بازار ایران سبب شد تا پروژه تولید شاهین که در آن‌هنگام رهام نام داشت، بیش از حد به طول بینجامد. در نهایت نیز این خودرو با تغییراتی عظیم و اسم جدید خود یعنی شاهین در سال 1400 وارد بازار شد.

طراحی شاهین را می‌توان یکی از مزایا بزرگ این خودرو دانست، چرا که شاهین جزو معدود خودروهای ملی با ظاهر متناسب و هماهنگ محسوب می‌شود. چراغ‌های بزرگ با گرافیک جذاب، ظاهر تهاجمی در جلو و استفاده از حجم‌های فانتزی در سرتاسر خودرو سبب شده‌اند تا شاهین بتواند از نظر طراحی ظاهری در حد و اندازه رقبای آسیایی خودش زیبایی و جذابیت داشته باشد.

با وجود طراحی خارجی انقلابی، فضای کابین شاهین ظاهری همانند دیگر خودروهای اقتصادی هم‌رده دارد. کابین شاهین فضای کافی برای چهار سرنشین بزرگسال را ارائه می‌دهد و صندوق عقب آن نیز فضایی به حجم 420 لیتر دارد که با توجه به ابعاد و اندازه شاهین، برای مشتریان ایرانی رضایت‌بخش خواهند بود.

شاهین بخرم یا تارا
نمای پشت شاهین

زیر کاپوت شاهین پیشرانه چهار سیلندر هشت سوپاپ 1.5 لیتری M15 به همراه توربوشارژر قرار دارد که حداکثر 110 اسب‌بخار قدرت و 178 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو نیز برعهده گیربکس پنج سرعته دستی قرار دارد. شاهین یکی از مجهزترین تولیدات سایپا در حال حاضر است و امکانات مختلفی را در این خودرو می‌توان یافت. دی‌لایت و اتولایت، سیستم صوتی به همراه چهاربلندگو و نمایشگر، دوربین و سنسور پارک عقب، دو کیسه هوا، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تریم چرمی کابین و سانروف برخی از آپشن‌های این خودرو را تشکیل می‌دهند.

ایکو تارا

معرفی تارا
ایکو تارا

در سوی دیگر مقاله شاهین بخرم یا تارا، نماینده ایران خودرو یعنی ایکو تارا قرار دارد. فرآیند تولید تارا در مقایسه با دیگر خودروهای ملی ایران خودرو و سایپا نسبتا کوتاه بود و این خودرو یکسال پس از معرفی اولیه وارد بازار شد. ایکو تارا قرار است تا نقش پژو 301 از دست رفته را برای ایران خودرو ایفا کند، محصولی که تولید آن در قالب قراردادهای پسابرجامی به نتیجه نرسید. تارا در ابتدای تنها در تیپ دنده‌ای به دست مصرف‌کنندگان رسید؛ اما به زودی قرار است ایکو تارا اتوماتیک نیز به بازار عرضه شود.

طراحی تارا یکی از مسائل حاشیه‌ساز این خودرو از ابتدای معرفی بود، چرا که ظاهر این خودرو در اکثر قسمت‌ها بیش از حد ساده است و الگوی طراحی برخی بخش‌ها نیز با هم تناسب ندارند. با این حال سبک کلی ظاهر تارا در بیرون و درون از نسخه‌های فیس‌لیفت پژو 301 تبعیت می‌کند و گویا با نسخه ایرانیزه پژو 301 مواجه هستیم.

پیشرانه TU5 پلاس قلب تپنده ایکو تارا است که نسخه بهینه‌سازی شده از موتور معروف TU5 محسوب می‌شود. تعویض برخی از قطعات داخلی موتور همچون پمپ روغن سبب شده تا این موتور 1.6 لیتری شانزده سوپاپ تنفس طبیعی، اکنون 113 اسب‌بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. برای انتقال قدرت در ایکو تارا نیز از جعبه دنده پنج سرعته دستی استفاده شده است. شتاب صفر تا صد 11.5 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی 7.1 لیتر در صد کیلومتر از دیگر مشخصات فنی تارا هستند.

ایکو تارا
نمای پشتی تارا

تاکنون فقط تیپ دنده‌ای از ایکو تارا وارد بازار شده است که در مقایسه با تیپ اتوماتیک از امکانات کمتری برخوردار است. کروز کنترل، کنترل ایستایی در بالایی، کنترل پایداری، دی‌لایت، سنسور عقب، سیستم صوتی به همراه 4 بلندگو و نمایشگر، دو کیسه هوا، روکش صندلی پارچه‌ای و آینه‌های برقی از جمله امکانات رفاهی تارا دنده‌ای هستند.

جمع‌بندی و پاسخ به سایپا شاهین بخرم یا تارا

رقابت بین سایپا شاهین و ایکو تارا یکی از نبردهای جذاب بازار خودرو ایران است که تفاوت دیدگاه‌های دو خودروساز بزرگ کشور را به تصویر می‌کشد. سمت اول این مقایسه را شاهین به خود اختصاص می‌دهد، خودرویی با موتور توربوشارژر و ظاهر جذاب که برای رقابت با محصولات پرشمار چینی وارد بازار کشورمان شده است. امکانات رفاهی شاهین نیز پرتعداد و جذاب هستند، اما فقدان تجهیزات ایمنی در یک خودرو ملی جدید چندان مطلوب نیست. از سوی دیگر ایرادات فنی به خصوص در قسمت پیشرانه موجب آزار برخی خریداران شاهین شده‌اند که نگهداری از این خودرو در آینده را با تردید مواجه می‌سازد.

در سوی دیگر نیز ایکو تارا قرار دارد که از نظر شتاب و کشش تفاوت چندانی با دیگر محصولات ایران خودرو ندارد و از کمبود امکانات رفاهی رنج می‌برد اما بهره‌مندی از سیستم کنترل پایداری سبب می‌شود تا مشتریان دیدگاه مثبتی نسبت به محصول ایران خودرو داشته باشند. از سوی دیگر تارا دردسرهای مربوط با نگهداری پیشرانه‌های توربوشارژر را ندارد و از این رو تملک آن برای مدت طولانی رضایت‌بخش خواهد بود. برنده این رقابت را در حال حاضر می‌توان تارا دانست اما اگر سایپا امکانات ایمنی را به شاهین اضافه کند و مشکلات فنی پیش آمده را برطرف سازد، کفه ترازو می‌تواند تا حدودی به سمت شاهین سنگینی کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.