مزایا و معایب گیربکس دوکلاچه یا DCT

0

این روزها خودروهای چینی بسیاری با گیربکس‌ های دوکلاچه یا DCT روانه بازار کشورمان شده‌اند و شرکت‌های عرضه کننده نیز همواره در تلاش هستند تا بهره‌مندی از این گیربکس را به عنوان یکی از مزایا محصولات خود عنوان کنند. با توجه به اینکه گیربکس‌ های اتوماتیک دوکلاچه موضوع جدیدی در بازار خودرو ایران هستند، در این مقاله تصمیم داریم تا به بررسی مزایا و معایب گیربکس دوکلاچه یا DCT بپردازیم. اگر قصد خرید خودرویی با گیربکس دوکلاچه را دارید یا صرفا به مسائل فنی خودرو علاقمند هستید، در ادامه متن با «مجله خودرو تسهیل کار» همراه شوید.

گیربکس دوکلاچه چیست؟

گیربکس‌های دوکلاچه نوع پیشرفته‌ای از جعبه دنده‌های اتوماتیک هستند که از دهه 1980 میلادی به صورت انبوه در خودروها مورد استفاده قرار گرفتند. در این نوع گیربکس سعی شده است تا ترکیبی از عملکرد آرام گیربکس اتوماتیک و سرعت بالای تعویض دنده گیربکس دستی در اختیار راننده قرار گیرد. در این نوع از جعبه دنده، دو شفت مجزا برای دنده‌های شماره زوج و شماره فرد در نظر گرفته شده است، به همین دلیل این قطعه را گیربکس دوکلاچه می‌نامند.

استفاده از دوکلاچ در این گیربکس سبب شده است تا سرعت تعویض دنده نسبت به انواع دیگر گیربکس افزایش یابد. به طور معمول کلاچ بزرگتر با دنده‌های شماره زوج (نظیر 2،4،6) و کلاچ کوچکتر با دنده‌های فرد و دنده عقب درگیر می‌شود. این نوع از گیربکس فاقد مبدل گشتاور است و تمامی مراحل مرتبط با انتخاب دنده مناسب از سوی کامپیوتر خودرو انجام می‌شوند.

مزایای گیربکس دوکلاچه

گیربکس dct
مزایای گیربکس دوکلاچه

تردیدی نیست که مزایا متعدد گیربکس‌های دوکلاچه سبب شده تا بسیاری از خودروسازان این جعبه دنده را در محصولات خود به کار بگیرند. آن‌چه در ادامه خواهید خواند، بررسی مزایا جعبه دنده‌های DCT است که در قالب سه مزیت به شما ارائه می‌شود.

کاهش مصرف سوخت

همان‌طور که در ابتدای متن شرح داده شد، انتقال قدرت در گیربکس‌ های دوکلاچه به مبدل گشتاور نیازی ندارد. به همین دلیل یکی از قطعاتی که در اتلاف انرژی سهم داشتند، از جعبه دنده‌های DCT حذف شده است. این اقدام موجب شده تا مصرف سوخت در خودروهایی که از گیربکس دوکلاچه استفاده می‌کنند، نسبت به انواع دیگر خودروهای اتوماتیک کاهش یابد.

افزایش سرعت تعویض دنده

گیربکس‌ های دوکلاچه به طور معمول در خودروهای اسپرت و سوپراسپرت مورد استفاده قرار می‌گیرند که علت آن سرعت تعویض دنده بالای این جعبه دنده‌ها است. گیربکس‌ های دوال به دلیل بهره‌مندی از دو کلاچ مجزا، نسبت به انواع دیگر جعبه دنده‌های اتوماتیک سریع‌تر هستند.

لذت رانندگی بیشتر

استفاده از دو کلاچ و افزایش سرعت تعویض دنده در خودروهای مجهز به گیربکس DCT، موجب می‌شود تا راننده لذت بیشتری را از سواری با این خودروها تجربه کند. عملکرد دقیق و انتخاب به موقع دنده‌ها در کنار انتقال سریع قدرت و گشتاور از مزایای بزرگ گیربکس‌ های دوکلاچه هستند که رانندگی را به امری لذت‌بخش برای مالک تبدیل می‌کنند.

معایب گیربکس‌ های دوکلاچه

dct transmaision
معایب گیربکس دوکلاچه

با وجود مزایا متعددی که استفاده از گیربکس‌ های DCT به همراه دارد، این قطعات معایبی نیز دارند. در ادامه نگاهی به معایب مرسوم این جعبه‌دنده‌های پیشرفته خواهیم داشت.

پیچیدگی فنی

به جرات می‌توان گفت که بزرگترین نقطه ضعف گیربکس‌ های دابل کلاچ برای مصرف‌کنندگان، پیچیدگی فنی بالای این جعبه‌دنده‌ها است که در مواردی با استهلاک بالا ترکیب می‌شود. رانندگی طولانی مدت با خودروهای مجهز به گیربکس دوکلاچه در ترافیک، موجب افزایش بیش از حد دما در این گیربکس‌ها می‌شود که حاصل آن از بین رفتن صفحات جعبه دنده است. برخی تولیدکنندگان برای حل این مشکل اقدام به تولید گیربکس‌ های دوکلاچه با صفحات خیس کرده‌اند که در قسمت بعدی به بررسی معایب این قطعه نیز خواهیم پرداخت.

هزینه تولید و توسعه گران‌قیمت

اگر شرح مزایا گیربکس‌ های دوکلاچه را به خاطر داشته باشید، اکنون می‌دانید که این نوع از جعبه دنده برای استفاده در خودروهای اسپرت طراحی شده است که این خودروها معمولا از قیمت بالاتری در مقایسه با خودروهای عادی برخوردار هستند. استفاده از گیربکس دوکلاچه در فرآیند ساخت یک خودرو موجب افزایش بهای تمام شده آن می‌شود، به همین دلیل خودروهای مجهز به این جعبه دنده در مقایسه با سایر محصولات هم‌رده گران‌تر هستند.

برخی تولیدکنندگان برای کاهش قیمت تمام شده تولید گیربکس‌های DCT، انواع ارزان‌تری را به تولید رسانده‌اند که از ترکیب صفحات خشک و خیس تشکیل شده است. برای مرطوب نگه داشتن صفحات در این مدل، از پمپ روغن استفاده می‌شود که عملکردی همانند سیستم هیدرولیک فرمان خودرو دارد. مشکل داغ شدن بیش از حد و نابودی صفحات در این نوع از جعبه‌دنده‌های DCT رخ نمی‌دهد اما استفاده از پمپ هیدرولیک و روغن موجب کاهش راندمان گیربکس می‌شود و بزرگترین مزیت جعبه‌دنده‌های DCT را از بین خواهد برد.

وزن بیشتر نسبت به گیربکس‌ های اتوماتیک معمولی

استفاده از دو کلاچ مجزا و صفحات متعدد سبب شده تا وزن گیربکس‌ های دوکلاچه در مقایسه با جعبه دنده‌های اتوماتیک معمولی بیشتر باشد. به همین دلیل خودروهایی که از این نوع جعبه دنده استفاده می‌کنند، نسبت به سایر اتومبیل‌های هم‌رده سنگین‌تر هستند. توازن وزن و برقراری تعادل بین وزن جلو و عقب خودرو یکی از مهم‌ترین اصول تولید خودرو است که در صورت استفاده از گیربکس‌ های DCT، برقراری این تعادل برای طراحان سخت‌تر می‌شود.

نکته دیگر در مورد وزن گیربکس‌ های دوکلاچه به سنگین‌تر بودن انواع ارزان‌تر یعنی کلاچ خیس مربوط می‌شود. این نوع از جعبه دنده در مقایسه با نوع کلاچ خشک قطعات بیشتری را در خود جای داده است که علاوه بر اشغال فضای بیشتر، وزن بیشتری را نیز به شاسی خودرو اعمال می‌کند. جعبه‌دنده‌های کلاچ خیس به طور معمول در خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که توجه کمتری به توزیع وزن در آن‌ها صورت گرفته است.

جمع‌بندی، جعبه دنده پیشرفته اما نه چندان تکامل یافته

مزایا و معایب گیربکس دوکلاچه

جعبه دنده‌ های دوکلاچه یکی از پیشرفت‌های چشم‌گیر صنعت خودروسازی هستند که ترکیبی از عملکرد اقتصادی و شتاب قابل توجه را در اختیار رانندگان قرار می‌دهند. فناوری پیشرفته به کار رفته در این گیربکس‌ها سبب شده تا تمامی قدرت و گشتاور تولید شده توسط پیشرانه بدون واسطه به چرخ‌ها منتقل شوند و راندمان کاری خودروهای درون‌سوز به سطحی بالاتر ارتقا یابد.

با این حال چند نکته در زمینه استفاده از جعبه‌ دنده‌ های DCT اهمیت دارد.؛ نخست آن‌که در خودروهای اقتصادی مجهز به این جعبه دنده، از نوع کلاچ خیس استفاده شده است که برتری خاصی در مقایسه با گیربکس‌ های اتوماتیک معمولی ارائه نمی‌دهد. نوع پیشرفته کلاچ خشک نیز برای استفاده طولانی مدت در شهرهای بزرگ مناسب نیست و استفاده از آن با مسائلی همچون قیمت بالا و وزن سنگین نیز همراه خواهد بود. بنابراین می‌توان گفت که فناوری تولید گیربکس‌ های دوکلاچه هنوز به آن تکامل بی‌نقصی که باید نرسیده است تا بتوان از آن‌ها در اکثر خودروها بهره گرفت!

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.